Promet nepokretnosti u Srbiji, bilo da kupujete, prodajete, poklanjate, nasleđujete – ima dva formalna koraka:
1) Overa ugovora kod javnog beležnika (notar)
Svaki ugovor o prenosu nepokretnosti mora biti u pisanom obliku i mora se overiti: kupoprodajni ugovor, ugovor o poklonu, ugovor o zameni…
2) Upis prava svojine u katastar nepokretnosti
Upis u katastar nije samo formalnost, već nezaobilazni korak kojim postajete zakoniti vlasnik nepokretnosti (tzv. knjižni vlasnik).
Upravo oko ovog koraka su u prošlosti najčešće nastajali problemi: nepotpuna dokumentacija, odbijeni zahtevi, neažurirane evidencije, pogrešne uknjižbe, lapsusi i tehničke greške.
Danas je ovaj postupak formalizovan i umnogome automatizovan. Grešaka je daleko manje, ali još uvek stoje mnogobrojni propusti i nedovršene radnje koji datiraju odranije. Iz tog razloga se time sada bave profesionalni korisnici: geodetske organizacije i advokati ovlašćeni za podnošenje zahteva u katastar.
Od šaltera do e-šaltera
Nekada su građani i predstavnici pravnih lica sa overenim ugovorom odlazili na šalter Republičkog geodetskog zavoda (dalje: RGZ) da uknjiže nepokretnost.
Promene propisa donele su automatizovano slanje dokumentacije. Naime, od 1. jula 2018. godine javni beležnici po službenoj dužnosti šalju katastru svu potrebnu dokumentaciju u roku od 24 časa od overe ugovora, dok katastar ima rok od 5 dana da upiše promenu.
Međutim, šta je sa svim nepokretnostima prometovanim pre navedenog datuma?
Neki stanovi su ostali neuknjiženi, u nekim podacima se nalaze tehničke greške, neke parcele se naknadno spajaju, neki stanovi dobijaju dozvole za legalizaciju naknadno…
Ako se time ne bave javni beležnici, ko o ovome brine?
Budući da se klasičan šalter RGZ-a decenijama pokazivao neefikasnim, on je zamenjen elektronskim. Od 4. novembra 2023. godine svi zahtevi prema RGZ-u podnose se digitalno, elektronskim putem, preko profesionalnih korisnika. Profesionalni korisnici e-šaltera su advokati i geodetske organizacije.
Šta se promenilo novim propisima
Katastar nepokretnosti koji vodi Republički geodetski zavod (RGZ) je sada u potpunosti digitalizovan, a svi zahtevi podnose se elektronski, preko tzv. e-šaltera.
To znači da više ne možete sami otići do šaltera i predati papire. Tih šaltera više nema. Morate imati profesionalnog korisnika sistema koji ima ovlašćenje i kvalifikovani elektronski potpis za e-šalter. U praksi, to su geodete i advokati koji su na spisku ovlašćenih korisnika RGZ-a.
Poslovi koje advokati obavljaju preko e-šaltera su:
– promena imaoca prava na nepokretnosti,
– promena vrste prava – konverzija,
– upis drugih stvarnih i obligacionih prava,
– predbeležba objekta u izgradnji,
– upis hipoteke,
– brisanje hipoteke,
– upis zabeležbe,
– brisanje zabeležbi,
– brisanje drugih stvarnih i obligacionih prava,
– zahtev za promenu indikacija pravnog lica,
– zahtev za promenu indikacija fizičkog lica,
– zahtev za upis JMBG,
– promena namene zemljišta,
– utvrđivanje, izmena i gašenje kućnog broja,
– promena načina korišćenja i kategorije klase zemljišta
– ispravka vrste / imaoca prava,
– ispravka ličnih podataka,
– ispravka podataka o hipoteci,
– ispravka podataka o zabeležbi i drugim stvarnim i obligacionim pravima
Kako izgleda postupak koji vodi advokat ovlašćen za upis u katastar
Advokat u ovom procesu:
– proverava ugovore, rešenja, izvod iz plana, sve prateće isprave,
– utvrđuje da li su ispunjeni svi zakonski uslovi za radnju koju preduzima,
– podnosi zahtev elektronskim putem (e-Šalter),
– prati status predmeta i komunicira sa RGZ-om,
– reaguje na eventualne dopune ili odbijanja.
Svaka radnja koja se tiče nepokretnosti mora biti izvedena u skladu sa Zakonom o postupku upisa u katastar nepokretnosti i vodova i podzakonskim propisima RGZ-a.
To znači da samo pravilno pripremljen zahtev, podnet preko ovlašćenog profesionalnog korisnika, može rezultirati upisom, izmenom ili ispravkom upisa u katastarskoj evidenciji.
U praksi, postupak izgleda ovako:
- Pravni i tehnički pregled dokumentacije
Advokat proverava:- pravni osnov (kupoprodaja, poklon, ostavinsko rešenje, ugovor o doživotnom izdržavanju…)
- identitet stranaka i punomoćja
- da li isprave sadrže sve obavezne elemente
- da li postoje ograničenja, tereti, zabeležbe spora, hipoteke
- da li se podaci u ispravama podudaraju sa stanjem u katastru
- Provera formalnih uslova za upis
- ispunjenost zakonskih pretpostavki
- urednost dokumentacije (npr. dokaz o plaćenom porezu)
- usaglašenost podataka sa geodetskim planom i adresnim registrom
- Digitalno podnošenje zahteva preko e-šaltera
- zahtev se podnosi elektronski, uz kvalifikovani e-potpis advokata
- dokumentacija se prilaže u skladu sa propisanim tehničkim standardima
- Praćenje predmeta i komunikacija sa RGZ-om
- advokat prati status kroz e-šalter sistem
- dobija obaveštenja o eventualnim dopunama i roku za postupanje
- blagovremeno reaguje kako bi izbegao odbacivanje ili odbijanje zahteva
- Pribavljanje rešenja i izvršenje upisa
- nakon donošenja rešenja, upis se smatra izvršenim
- klijent dobija digitalni list nepokretnosti kao dokaz o knjižnom pravu
Advokat ovlašćen za upis u katastar vodi postupak i faktički i pravno, od prethodne analize, preko podnošenja zahteva, do potvrde da je upis sproveden i u pravnom i u tehničkom smislu.
Šta ako postoji greška u katastru ili nerešen status iz prošlosti?
Savremeni sistem je efikasniji, ali mnoge nepokretnosti nose „istoriju“ iz vremena pre digitalizacije:
– pogrešno upisani vlasnici,
– netačni podaci o površini,
– stan koji postoji u stvarnosti, ali ne u katastru,
– spojene ili podeljene parcele bez dokumentovanog traga,
– objekti u postupku legalizacije,
– nepotpuno preneta svojina,
– dvostruki upisi,
– stari ugovori koji nikada nisu sprovedeni u katastru
– faktičke službenosti – nužni prolazi kojih nema u knjigama…
– U tim situacijama, procedura često zahteva:
– pribavljanje arhivske dokumentacije,
– izradu geodetskog elaborata,
– pravnu rehabilitaciju podataka,
– podnošenje predbeležbi i zabeležbi,
– eventualno pokretanje upravnog ili sudskog postupka.
Advokat ovlašćen za upis u katastar je tu da identifikuje propuste i sprovede ispravan postupak.
Zašto je važno angažovati upravo ovlašćenog advokata?
Elektronski sistem je uveden da bi se smanjile greške i ubrzali postupci. Zato danas građani i firme ne mogu samostalno podneti zahtev RGZ-u.
Ovlašćeni advokat:
– poseduje kvalifikovani elektronski sertifikat za e-šalter,
– nalazi se na zvaničnoj listi profesionalnih korisnika RGZ-a,
– ima obavezu profesionalne odgovornosti i savesnog postupanja,
– obezbeđuje pravnu sigurnost upisa.
Šta klijent dobija angažovanjem advokata za upis u katastar?
- tačnu procenu situacije i rizika
- ispravnu dokumentaciju za upis
- digitalno podnošenje zahteva
- postupanje u rokovima
- komunikaciju sa RGZ-om
- pravnu zaštitu i mogućnost daljeg zastupanja
Smisao ovakvog postupka je pravna sigurnost u tako značajnoj oblasti kao što su nepokretnosti.
Zaključak
Danas javni beležnik (notar) overava ugovor o prometu nepokretnosti i po službenoj dužnosti obaveštava katastar. Međutim, ima još mnogo postupaka koje treba obaviti pred RGZ-om, a koje više ne mogu obavljati građani i pravna lica sami.
Sada advokat ovlašćen za upis u katastar ili ovlašćena geodetska organizacija podnosi zahtev i sprovodi celokupan postupak pred katastrom.
Uloga advokata ovlašćenog za katastar nije samo zakonski obavezna, već i suštinski važna u obezbeđivanju pravne sigurnosti, zaštite imovine i nesmetanog prometa nepokretnosti.
Advokatska kancelarija Petrović Mojsić & Partners

Upis u katastar nepokretnosti: novi propisi i e-šalter
Promet nepokretnosti u Srbiji, bilo da kupujete, prodajete, poklanjate, nasleđujete – ima dva formalna koraka: 1) Overa ugovora kod javnog beležnika (notar) Svaki ugovor o

Zakon o bezbednosti i zdravlju na radu – primena od 1. januara 2026. godine
Izmene Zakona o bezbednosti i zdravlju na radu (u daljem tekstu: Zakon), koje su stupile na snagu 7. maja 2023. godine, donele su čitav niz novih obaveza

Novi Zakon o informacionoj bezbednosti – šta je novo?
Novi Zakon o informacionoj bezbednosti donosi značajne izmene, kao i nove mere zaštite – kako za fizička, tako i za pravna lica. Pogledajmo koje. Stari Zakon o

Daljinska trgovina i elektronska trgovina: obaveze trgovaca i prava potrošača
Pre samo nekoliko godina internet prodavnica je delovala kao novotarija. Danas poručujemo i kupujemo na „na klik“, preuzimamo u paketomatima, a isporuke stižu sa drugih
(NE)POSTOJANJE OBAVEZE STRANOG PRAVNOG LICA DA ODREDI PORESKOG PUNOMOĆNIKA I DA SE EVIDENTIRA ZA OBAVEZU PLAĆANJA PDV U SLUČAJU KADA OBAVLJA GRAĐEVINSKE RADOVE NA TERITORIJI REPUBLIKE SRBIJE
(NE)POSTOJANJE OBAVEZE STRANOG PRAVNOG LICA DA ODREDI PORESKOG PUNOMOĆNIKA I DA SE EVIDENTIRA ZA OBAVEZU PLAĆANJA PDV U SLUČAJU KADA OBAVLJA GRAĐEVINSKE RADOVE NA TERITORIJI

Advokatska tarifa 2025
ADVOKATSKA TARIFA 2025 Advokatska tarifa 2025 doneta je odlukom Upravnog odbora Advokatske komore Srbije dana 21. juna 2025. godine. Izmenom Tarife o nagradama i naknadama
